24 تیر 1397 - 9:26
شناسه خبر: 7065
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
رشد 20 درصدی صادرات خرما در سال 96/ ارزش صادرات کشمش 46 درصد کاهش یافت
ایرنا
کاوه زرگران محصولات خرما و کشمش را پس از پسته، سیب و زعفران از مهمترین محصولات باغی صادراتی کشور برشمرد و افزود: پارسال بیش از 253 هزار تن خرما به ارزش 250 میلیون دلار و 96 هزارتن کشمش به ارزش 153 میلیون دلار صادر شد.
وی رشد صادرات خرما در سال 1396 نسبت به سال پش از آن را به لحاظ وزنی 21 درصد و به لحاظ ارزشی 20 درصد اعلام کرد و گفت: حدود 58 درصد صادرات این محصول فقط به پنج کشور هند، پاکستان، قزاقستان، ترکیه و عراق صورت می شود.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از کاهش 29 درصدی به لحاظ وزنی و 46 درصدی به لحاظ ارزشی صادرات کشمش در سال 1396 خبر داد و گفت: بیش از نیمی از این محصول به امارات، روسیه، قزاقستان، اسپانیا و اوکراین صادر می شود.
وی تصریح کرد: با وجود چالشهایی چون ضایعات بالا، فرآوری و بسته بندی کم تنوع، نارسایی در تامین و عرضه بهنگام و کافی نهاده های باغی و شناخت نا کافی از رقبا و بازارهای صادراتی، صادرات پارسال محصولات باغی بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون دلار بود.
«در زمینه صادرات محصولات باغی، سهم خرما و کشمش در سال 1396 به ترتیب رشد 9 درصدی و پنج درصدی را تجربه کرد».
به گفته وی، روند صعودی تولید محصولات باغی از سال 1387 تا 1396 به گونه ای بود که در نخستین سال اجرای برنامه ششم توسعه این بخش توانست عملکردی بیش از اهداف در نظر گرفته شده داشته باشد.
در سال نخست برنامه ششم توسعه یعنی سال 1396 تولید 17 میلیون تن محصول باغی برنامه ریزی شده بود که رکورد تولید 21 میلیون تن ثبت شد.
زرگران گفت: سطح زیر کشت محصولات باغی کشور طبق آخرین آمار از 2 میلیون و 352 هزار هکتار در سال 1387 به 2 میلیون و 866 هزار هکتار در سال 1395 رسید.
به گزارش ایرنا، ایران با تولید سالیانه 130 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موادغذایی در منطقه به شمار می رود که بیش از 90 درصد نیاز داخلی را تامین می کند.
11 هزار و 200 واحد صنایع غذایی در کشور فعال است که مواد خام کشاورزی را به مواد غذایی آماده مصرف تبدیل میکند.
کارخانههای صنایع غذایی فرایند کنترل کیفیت، هدایت، نظارت و مسئولیت فنی واحدهای تولید فراوردههای مختلف غذایی را برعهده دارند.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاهای راهبردی و غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.